Na bazie seryjnie produkowanej odmiany Poloneza, w 1982 roku skonstruowano prototyp tego auta z nadwoziem typu sedan czyli protoplastę doskonale znanego wszystkim modelu Atu. Samochód miał zastąpić przestarzałego Fiata 125p jednak ostatecznie do tego nie doszło z uwagi na brak środków finansowych niezbędnych do dalszych prac na konstrukcją pojazdu. Prototyp miał także kilka wad z których najważniejszymi były problemy ze sztywnością tylnej części nadwozia oraz mniejsza niż w modelu 125p pojemność bagażnika. Na dodatek jego wygląd, delikatnie mówiąc nie był zbyt porywający… Wiadomo o jednym prototypie w kolorze pomarańczowym, który prawdopodobnie nie zachował się do dziś. W internecie można spotkać zdjęcia Poloneza z województwa podkarpackiego, do złudzenia przypominającego opisywany pojazd – jest to jednak prywatna inwencja właściciela czyli zwyczajowo zwana ,,samoróbka”.
Wg mnie ostatnie zdjęcie przedstawia model z serii przedprodukcyjnej. Świadczyć o tym mogą elementy takie jak światła z metalizowany elementem, wygięta rura wydechowa, dodatkowe światła cofania w zderzaku, wzór felg, czy metalizowane elementy kratki wylotu powietrza za tylnymi drzwiami. Te elementy nie pojawiły się w żadnych innych modelach.
Napis POLONEZ w miejscu tablicy rejestracyjnej mógł być dorobiony później (fotomontaż).
Znaczyłoby to, że włosi przygotowali nie tylko wersję coupe, 3D, 5D, ale też wersję sedan….
Coś w tym jest. Mogło być też tak, że pracę nad prototypem sedana wykonywane były na starej makiecie.
Ostatnie zdjęcie to fotomontaż. Oryginalne przedstawia prototypowego hatchbacka.
Ostatnie zdjęcie czarno-białe zostało wyretuszowane, zresztą dość nieudolnie. W rzeczywistości przedstawia znanego, przysłanego z Włoch zielonego 5-drzwiowego Poloneza w wersji przedprodukcyjnej. Zdjęcie oryginalne jest dość znane i można je znaleźć w NET-cie, ostatnio cytowane było w opracowaniu Piotra Lebiody TBiU FSO Polonez. Niestety, dość słabym opracowaniu ale nie dotyczy to materiału zdjęciowego. Można porównać szczegóły pojazdu i otoczenia żeby przekonać się, że rzekomy sedan powstał w fotograficznym laboratorium ;-). Dwa zdjęcia zielonego, przedprodukcyjnego Poloneza znajdują się także na tej stronie w zakładce „przedprototypy”.