Przedprototypy

Nawet losy prototypów, późniejszych, seryjnych wersji Poloneza, nie są do końca znane. Jedni obstawiają, że to Włosi w głównej mierze, przyczynili się do powstania tego pojazdu, a inni są po stronie polskich inżynierów i projektantów. Jakby nie było, poniżej znajdziecie zdjęcia conceptów, na których BYĆ MOŻE się wzorowano, oraz gotowych prototypów, tzw. wersji przedprodukcyjnych.

Prototyp wersji przejściowej, skonstruowany w FSO:

Prototyp wersji przejściowej

Pierwsze przymiarki do Caro:

Prototyp przed Caro

Prototypy Poloneza Caro:

Prototypy Poloneza Atu i Kombi:

Prototypy Poloneza Trucka:

Prototyp Poloneza Cargo:

Prace nad tym pojazdem rozpoczęto w 1992 roku w OBR Falenica, a auto w założeniu miało zastąpić wysłużone karetki przerabiane na bazie Fiata 125p w wersji kombi. Pod koniec roku gotowych było już kilka jeżdżących prototypów, które przeszły kolejne badania i testy. Następnie, w 1993 roku jeden z prototypów zaprezentowano na Targach Poznańskich. Auto specjalnie na tą okazję zostało przemalowane z koloru czerwonego na turkusowy oraz zostało oklejone interesującą kalkomanią („1001 drobiazgów). Zdjęcia i opis egzemplarza który prezentujemy poniżej otrzymaliśmy od Pana Kamila Rusinowskiego, który obecnie jest szczęśliwym posiadaczem tego pojazdu (stan na koniec 2018 roku). Na tylnej klapie pojawił się natomiast napis CARGO. Poza oczywistymi zmianami wizualnymi, bez modyfikacji nie obyło się również we wnętrzu. Prezentowany egzemplarz wyposażony jest w zieloną tapicerkę, specjalnie wykończoną przestrzeń ładunkową oddzieloną składaną kratą oraz w listwy ochronne na podłodze. Ciekawostką jest deska rozdzielcza, która została przystosowana pod montaż klimatyzacji. Pod maską zagościł silnik 1.6 GLI w wtryskiem jednopunktowym General Motors. Numer VIN nie ma jeszcze homologacji jako Polonez Cargo a  zwykłe Caro na jakim go zbudowano. Auto zostało dobrze odebrane przez potencjalnych klientów i wkrótce, po kilku modyfikacjach na dobre zagościło na polskich ulicach, skutecznie wpisując się w krajobraz – najczęściej jako ambulans. Poniżej zamieszczamy zdjęcia nadesłane przez Pana Kamila.

7 Responses to Przedprototypy

  1. kier. prod. T. Garwanko says:

    Poloneza Caro z frontem a la Peugeot 405 widzialem osobiście w 1991 roku na warszawskich Bielanach. Miał chyba kolor jak w folderze, bądź ciemnoszary metalik.
    Taki sam pojazd (nie wyglądał na samoróbkę) widziałem w Warszawie około 2010 roku, miał stare, czarne tablice (WXT?). Widzenie miało miejsce na ulicy Zielenieckiej.

  2. Marcin Lorkowski says:

    Atu z lampami od Caro widywałem często w Łodzi w kolorze białym taki sam jak w folderze, możliwe że to ten sam.

  3. Marcin Lorkowski says:

    W 1980 roku były próby zrobienia sedana. Powstał prototyp na bazie borewicza. Tylna klapa była najprawdopodobne zrobiona z przedniej maski. Muszę odszukać zdjęcie z „Motoru” pomarańczowego Poldka.

  4. Bogusław z Krotoszyna says:

    Miałem kilka lat Caro z silnikiem 1.4 (rok1994) kilka razy w miesiącu pokonywałem trase Krotoszyn-Warszawa-Krotoszyn łatwo policzyć że rocznie kilka ładnych tysięcy kilometrów,autko było wspaniałe niemal jak w zegarku lecz do czasu….kiedy ruda zaczęła się pokazywać mimo intesywnie jej usuwanie nic nie dawało na jakiś czas tylko był spokój.Wielki plus to był ten silnik jakby bez awaryjny reszta jak to w polonezie wielki minus hamulce.Sprzedawałem z żalem ale cóż było robić,przesiadłem się na Reno 19 silnik 1,7…
    Obecnie posiadam na co dzień Reno Espase 22td a od święta FIAT 125P 1990Rok więc także coś z dawnych lat pozostało i pozostanie.
    POZDRAWIAM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *