OZNACZENIA VIN

Często numer VIN w Polonezie to jedna, wielka zagadka. Prawdą jest, że sposób oznaczania pojazdów z poszczególnych roczników różnił się od siebie, na szczęście minimalnie.

1) Tabliczki znamionowe i numery wybite na kielichu.

Rocznik 1977 – znane mi są tylko dwa zachowane do dziś dnia samochody.

Numer nadwozia zaczyna się od oznaczenia B01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).

Rocznik 1978 i 1979 – Numer nadwozia jest skonstruowany według tego samego schematu co w roczniku 1977, jednak przed nim dodano FSO. Tak więc prawidłowy numer powinien wyglądać tak:

FSOB01AAAxxxxxxxx lub FSO-B01AAAxxxxxxxx- (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).

W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 125PN (typ).

Rocznik 1980 i 1981 – Oznaczenie FSO umieszczane przed numerem nadwozia zniknęło. Dalszy porządek numeracji pozostał bez zmian. Przykładowy numer nadwozia:

B01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).

W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 1.5C, 1.5L itp. lub 125PN (oznaczenia typu). Spotykano również zapis FSO-Warszawa.

Rocznik 1982 i późniejsze (mając na uwadze pierwszą wersję Poloneza czyli model produkowany do roku 1987/1988) – przed numerem nadwozia dodano oznaczenie SUP. Przykładowy numer nadwozia:

SUPB01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).

W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 1.5C, 1.5L itp. (oznaczenia typu). Spotykano również zapis FSO-Warszawa.

2) Rozkodowanie numeru VIN.

Pierwsze trzy znaki, czyli SUP:

S- Europa, U- Polska, P- FSO/Daewoo-FSO

Kolejna literka, w tym przypadku B oraz dwie cyfry do niej przypisane oznaczają rodzaj nadwozia. A więc:

B01 – wszystkie rodzaje czterodrzwiowej wersji nadwozia (klasyczny Polonez, wersje przejściowe oraz Caro).

B03 – Coupe

B02 – 3D

B04 – Truck   ST

B05 – Truck LB

B06 – TruckDC

B07 – Truck

B08/B12 – Cargo

B16 – Truck ROY

B30 – Atu

B40 – Kombi

B5x – wersje eksportowe, ale nie wszystkie – tylko auta z kierownicą po prawej stronie.

Następne dwa znaki:

a) Klasyczny Polonez czyli popularny ,,Borewicz”:

AA – 1500 75KM

AB – 1500 82KM wzmocniony

AC – 1500 odprężony

BAD – 1300 (tylko ze skrzynią 4)

EBE – 2000 DOHC (od Fiata, skrzynia 5, przełożenie mostu 4.1)

ED – 2000 Turbo Diesel VM

b) Wersje przejściowe:

AA – 1500 75KM

AB – 1500 82KM wzmocniony

AC – 1500 odprężony

BA – 1300

CB – 1600 87KM

EH – 2000 Ford OHC

c) Caro:

AB – 1500 82KM wzmocniony

AE – 1500 Wtrysk/Katalizator

AF – 1500 Wtrysk/Bez Katalizatora

CB – 1600 87KM

CE – 1600 Wtrysk/Katalizator

CF – 1600 Wtrysk/Bez Katalizatora

EH – 2000 Ford OHC

EJ – 1900 Diesel

EK – 1400 Rover/Bez Katalizatora

EL – 1400 Rover/Katalizator

EM – 1600 Rover

d) Atu:

CE – 1600 Wtrysk/Katalizator

CF – 1600 Wtrysk/Bez Katalizatora

EK – 1400 Rover/Bez Katalizatora

EL – 1400 Rover/Katalizator

EM – 1600 Rover

e) Caro Plus:

CE – 1600 Wtrysk/Katalizator

EL – 1400 Rover/Katalizator

E0 – 1600 RoveR

f) Atu Plus:

CE – 1600 Wtrysk/Katalizator

EL – 1400 Rover/Katalizator

g) Kombi:

CE – 1600 Wtrysk/Katalizator

Kolejna literka oznacza typ skrzyni oraz przełożenie tylnego mostu:

A – skrzynia 4, most 4.1

B – skrzynia 5, most 4.3

F – skrzynia 5, most 4.1 – tylko silnik benzynowy

G – skrzynia 5, most 3.72

H – skrzynia 5, most 3.9

J – skrzynia 5, most 4.55

K – skrzynia 5 (N9), most 3.9

L – skrzynia 5, most 4.1 – tylko silnik Diesla

11 Responses to OZNACZENIA VIN

  1. Szymon says:

    Znany Polonez 1.3 z 1986 ma VIN zaczynający się od SUPB01BAF.

  2. Cieniu says:

    Nie zostały zawarte literki kodujace rok produkcji oraz miejsce produkcji gdzie vin najczesciej zaczyna sie np. w Caro Plusie SUPB01CEHVWxxxxxx 🙂 pozdrawiam

  3. NEO says:

    Witam wszystkich.
    Proszę o pomoc i informację w następującej sprawie.
    Jak wszystkim wiadomo w Polonezach na tabliczkach znamionowych obok
    kodu koloru jet też wybity rok produkcji.
    W niektórych Polonezach z roku 80 i 81 spotkałem się z brakiem
    wbitego roku produkcji na tabliczce.
    Moje pytanie. Czy tak ma być ?
    Czy to jakaś niedoróbka, bo numer vin z tabliczki z numerem na nadkolu się zgadza.
    Pozdro.
    Neo

  4. Damian says:

    A co powiecie na VIN w Polonezie bez oznaczenia numeru silnika tj. SUPB0100222757?

    Niestety co do roku produkcji jest wpisany 1973 co jest ewidentnie głupotą.

  5. tch says:

    Polonez w papierach 01.01.1979 ( data rej niemożliwa ) według rzeczoznawcy taką datę wpisywano w przypadku niemożliwości ustalenia daty pierwszej rejestracji.

    numer zaczyna się od B01AAA – numer nadwozia 00011xxx
    Na tabliczce w dolnym prawym rogu 79 00011110

    Szyby wszystkie z 79r

    Kolor L-612 kto zgadnie jaki to ? 😀
    Z wyglądu klasyczny borewicz ( fotele z paskiem skaju, brak przerywanej pracy wycieraczki – zaślepiony jej przycisk i brak miejsca na przykręcenie przerywacza za konsolą środkową ) z przodu znaczek polmo, z tyłu polonez 1500

    Jak rozszyfrować to cudo polskiej motoryzacji??

    • admin says:

      Normalnie. Typowy Polonez z 1979 roku. Datę rejestracji często wpisywano jako 1.01 – nie tylko w 1979 roku, później zresztą też (dlaczego? To już pytanie do pracujących wtedy w wydziałach urzędników).

  6. Piotrek says:

    Witam nie mogę określić rocznika poloneza jest to z wyglądu akwarium w dowodzie 1983 pierwsza rejestracja 1986 nr VIN SUPB01AAA003065XX prosze o pomoc pozdrawiam Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *