Często numer VIN w Polonezie to jedna, wielka zagadka. Prawdą jest, że sposób oznaczania pojazdów z poszczególnych roczników różnił się od siebie, na szczęście minimalnie.
1) Tabliczki znamionowe i numery wybite na kielichu.
Rocznik 1977 – znane mi są tylko dwa zachowane do dziś dnia samochody.
Numer nadwozia zaczyna się od oznaczenia B01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).
Rocznik 1978 i 1979 – Numer nadwozia jest skonstruowany według tego samego schematu co w roczniku 1977, jednak przed nim dodano FSO. Tak więc prawidłowy numer powinien wyglądać tak:
FSOB01AAAxxxxxxxx lub FSO-B01AAAxxxxxxxx- (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).
W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 125PN (typ).
Rocznik 1980 i 1981 – Oznaczenie FSO umieszczane przed numerem nadwozia zniknęło. Dalszy porządek numeracji pozostał bez zmian. Przykładowy numer nadwozia:
B01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).
W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 1.5C, 1.5L itp. lub 125PN (oznaczenia typu). Spotykano również zapis FSO-Warszawa.
Rocznik 1982 i późniejsze (mając na uwadze pierwszą wersję Poloneza czyli model produkowany do roku 1987/1988) – przed numerem nadwozia dodano oznaczenie SUP. Przykładowy numer nadwozia:
SUPB01AAAxxxxxxxx (literką x zastąpione zostały kolejne cyfry).
W dowodzie wpisywano natomiast: FSO (marka), Polonez (model) oraz 1.5C, 1.5L itp. (oznaczenia typu). Spotykano również zapis FSO-Warszawa.
2) Rozkodowanie numeru VIN.
Pierwsze trzy znaki, czyli SUP:
S- Europa, U- Polska, P- FSO/Daewoo-FSO
Kolejna literka, w tym przypadku B oraz dwie cyfry do niej przypisane oznaczają rodzaj nadwozia. A więc:
B01 – wszystkie rodzaje czterodrzwiowej wersji nadwozia (klasyczny Polonez, wersje przejściowe oraz Caro).
B03 – Coupe
B02 – 3D
B04 – Truck ST
B05 – Truck LB
B06 – TruckDC
B07 – Truck
B08/B12 – Cargo
B16 – Truck ROY
B30 – Atu
B40 – Kombi
B5x – wersje eksportowe, ale nie wszystkie – tylko auta z kierownicą po prawej stronie.
Następne dwa znaki:
a) Klasyczny Polonez czyli popularny ,,Borewicz”:
AA – 1500 75KM
AB – 1500 82KM wzmocniony
AC – 1500 odprężony
BAD – 1300 (tylko ze skrzynią 4)
EBE – 2000 DOHC (od Fiata, skrzynia 5, przełożenie mostu 4.1)
ED – 2000 Turbo Diesel VM
b) Wersje przejściowe:
AA – 1500 75KM
AB – 1500 82KM wzmocniony
AC – 1500 odprężony
BA – 1300
CB – 1600 87KM
EH – 2000 Ford OHC
c) Caro:
AB – 1500 82KM wzmocniony
AE – 1500 Wtrysk/Katalizator
AF – 1500 Wtrysk/Bez Katalizatora
CB – 1600 87KM
CE – 1600 Wtrysk/Katalizator
CF – 1600 Wtrysk/Bez Katalizatora
EH – 2000 Ford OHC
EJ – 1900 Diesel
EK – 1400 Rover/Bez Katalizatora
EL – 1400 Rover/Katalizator
EM – 1600 Rover
d) Atu:
CE – 1600 Wtrysk/Katalizator
CF – 1600 Wtrysk/Bez Katalizatora
EK – 1400 Rover/Bez Katalizatora
EL – 1400 Rover/Katalizator
EM – 1600 Rover
e) Caro Plus:
CE – 1600 Wtrysk/Katalizator
EL – 1400 Rover/Katalizator
E0 – 1600 RoveR
f) Atu Plus:
CE – 1600 Wtrysk/Katalizator
EL – 1400 Rover/Katalizator
g) Kombi:
CE – 1600 Wtrysk/Katalizator
Kolejna literka oznacza typ skrzyni oraz przełożenie tylnego mostu:
A – skrzynia 4, most 4.1
B – skrzynia 5, most 4.3
F – skrzynia 5, most 4.1 – tylko silnik benzynowy
G – skrzynia 5, most 3.72
H – skrzynia 5, most 3.9
J – skrzynia 5, most 4.55
K – skrzynia 5 (N9), most 3.9
L – skrzynia 5, most 4.1 – tylko silnik Diesla
Znany Polonez 1.3 z 1986 ma VIN zaczynający się od SUPB01BAF.
Tak właśnie jest. 🙂
Nie zostały zawarte literki kodujace rok produkcji oraz miejsce produkcji gdzie vin najczesciej zaczyna sie np. w Caro Plusie SUPB01CEHVWxxxxxx 🙂 pozdrawiam
A dokładnie? Możesz napisać coś więcej? Pzdr.
Witam wszystkich.
Proszę o pomoc i informację w następującej sprawie.
Jak wszystkim wiadomo w Polonezach na tabliczkach znamionowych obok
kodu koloru jet też wybity rok produkcji.
W niektórych Polonezach z roku 80 i 81 spotkałem się z brakiem
wbitego roku produkcji na tabliczce.
Moje pytanie. Czy tak ma być ?
Czy to jakaś niedoróbka, bo numer vin z tabliczki z numerem na nadkolu się zgadza.
Pozdro.
Neo
Jeśli numer wybity na nadkolu (ćwiartce) zgadza się z tym na tabliczce, to nie powinno być problemów. Mimo wszystko osobiście nie spotkałem się z tym, żeby brakowało na tabliczce wybitego rocznika.
O.K. Admin.
Dzięki za info.
A co powiecie na VIN w Polonezie bez oznaczenia numeru silnika tj. SUPB0100222757?
Niestety co do roku produkcji jest wpisany 1973 co jest ewidentnie głupotą.
Polonez w papierach 01.01.1979 ( data rej niemożliwa ) według rzeczoznawcy taką datę wpisywano w przypadku niemożliwości ustalenia daty pierwszej rejestracji.
numer zaczyna się od B01AAA – numer nadwozia 00011xxx
Na tabliczce w dolnym prawym rogu 79 00011110
Szyby wszystkie z 79r
Kolor L-612 kto zgadnie jaki to ? 😀
Z wyglądu klasyczny borewicz ( fotele z paskiem skaju, brak przerywanej pracy wycieraczki – zaślepiony jej przycisk i brak miejsca na przykręcenie przerywacza za konsolą środkową ) z przodu znaczek polmo, z tyłu polonez 1500
Jak rozszyfrować to cudo polskiej motoryzacji??
Normalnie. Typowy Polonez z 1979 roku. Datę rejestracji często wpisywano jako 1.01 – nie tylko w 1979 roku, później zresztą też (dlaczego? To już pytanie do pracujących wtedy w wydziałach urzędników).
Witam nie mogę określić rocznika poloneza jest to z wyglądu akwarium w dowodzie 1983 pierwsza rejestracja 1986 nr VIN SUPB01AAA003065XX prosze o pomoc pozdrawiam Piotr