Wersje na export

Występowało kilka odmian takich samochodów z różnym wyposażeniem i z różnymi silnikami. Jeśli chodzi o auta z początków produkcji, które często można jeszcze znaleźć w ogłoszeniach to charakteryzowało je to że posiadały dwie dodatkowe tabliczki homologacyjne pod maską oraz tapicerkę wykonaną z innego materiału. W zależności od kraju przeznaczenia występowały opcjonalne alufelgi, przedni spoiler podzderzakowy, winylowy dach, wycieraczki przednich reflektorów czy licznik w milach. Ciekawostką jest fakt, że często w ogłoszeniach pojawiają się samochody ze wszystkimi atrybutami wyposażeniowymi wersji eksportowych, ale bez wspomnianych dwóch dodatkowych tabliczek. Wytłumaczenie może być jedno: w trakcie produkcji przygotowywano samochód do eksportu, ale z różnych powodów (głównie wad fabrycznych) postanowiono jednak że zostanie on przeznaczony na rynek krajowy, dlatego nie montowano dodatkowych tabliczek.

Oznaczenia eksportowe Polonezów i specyfikacje wyposażeniowe, według kraju przeznaczenia:

– PIEDRA – Belgia. Silnik 1366cm3 Turbo Diesel firmy Fratelli Motori Negri. Turbinę do tego silnika wykonały w kooperacji firmy Mitsubishi i Piaggio.

– PRIMA – produkowana od 1985 roku , np. na Holandię / Belgię ( z przodem od przejściówki, czyli z tzw. ,,wąskim noskiem”), występowały również z silnikami 1.3.

– PRIMA MARK , MISTRAL  (posiadała plastikowe nakładki na tylną klapę redukujące opór powietrza i zawirowania powietrza za samochodem), CRUZADO , ALIZEE (wszystkie od 1986 roku, ta ostatnia jako jedyna miała nieco inne nakładki na progi niż pozostałe Polonezy).

– CIER (prawdopodobnie) – śladowe ilości Polonezów z przodem od przejściówki (znaczek na atrapie, jak w Coupe) i z tyłem od klasycznego Borewicza (coś jakby przejściówka-przejściówki…). Produkowane od 1985 roku (podobno na rynku polskim też były sprzedawane ).

– ATOU – wersja Atu, na rynek francuski.

– CELINA – wersja Atu, na rynek holenderski.

– Francja (i nie tylko) – plastikowy spoiler na przód jak w modelu z roku 1985/1986  (od 1980 roku).

– Finlandia – od 1986/1987 roku dzielona tylna kanapa, wycieraczki na reflektorach.

– Wielka Brytania – winylowy dach (od  1979/1980 roku), do 1987 roku na tym rynku Polonez zachował

klasyczny przód. Często montowana atrapa z prostokątnymi reflektorami. Kierownica, oczywiście po prawej stronie.

– Prawdopodobnie w latach 80-tych Kolumbia zakupiła Polonezy, w celu użycia ich jako radiowozy.

– Do dzisiaj bardzo dużo Polonezów można spotkać w Egipcie jako Taxi (FSO miało tam swoją montownię).

– W połowie lat 80-tych, w modelach przeznaczonych na export, pojawiła się welurowa tapicerka z  wytłoczonym logo FSO.

– Wersja 1.5 na export nosiła oznaczenie 1500X  – nie mylić z 1.5X, oznaczające bogatszą wersję Poloneza.

Zdjęcia dodatków akcesoryjnych, charaterystycznych dla wersji exportowych (i nie tylko), znajdziecie w TEJ zakładce.

8 Responses to Wersje na export

  1. KS says:

    CIER – to po prostu model MR’85 czyli Borewicz z przodem od Coupe. Tak, w Kolumbii Polonezy służyły i chyba nadal służą w policji, głównie modele MR’89 czyli przejściówki.

  2. stivek says:

    Wersja 1.5X rocznik 1986 pojawiła się w czerwcu 2013 we Francji – wyglądało to jak zwykły krajowy 1.5LE.
    W Polsce 1.5X to była najbogatsza wersja kupowana za USD w Pewexie w latach 1982-83.
    Śladowe ilości 1500X były w Polsce w okolicach 1980-81, załatwione z odrzutów eksportowych.

  3. Marek Gromadzki says:

    Cyt:…”- PIEDRA – montowana przez importera w Belgii , silnik 1.4 TD z Fiata Uno.”

    W FSO PIEDRA montowany był silnik FNM (Fratelli Negri Motori) o pojemności 1366 ccm i mocy 60 KM.

  4. Marek Gromadzki says:

    Sorry, że jeden komentarz pod drugim ale nie mam możliwości edycji.

    Cyt:…”(z przodem od przejściówki, czyli z tzw. ,,wąskim noskiem”)…”
    Tzw. przejściówka czyli MR89 produkowany był stosunkowo krótko a ten typ przodu zaprezentowany był znacznie wcześniej bo po raz pierwszy w modelu Coupe. Więc właściwa nazwa to raczej będzie „przód typu coupe”. Tak to chyba też występuje w literaturze.

  5. Tomek says:

    Wlasnie kupilem Poloneza 82′ w Danii gdzie mieszkam. Ma dodatkowe tabliczki al co mnie dziwi nie ma listew bocznych ani dziur na nie. Zderzaki normalne. Zamiast listew miejsca na nie sa pomalowane czarna farba i to raczej nieprofesjonalnie. Co to jest? Eksportowy kryzys?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *