3D

Polonez 3DPolonez w wersji trzydrzwiowej, bazuje na jednym z włoskich prototypów tego auta (pochodzącym z połowy lat 70-tych, zachowanym do dziś dnia – można go oglądać w Muzeum Techniki w Warszawie). Jego historia, podobnie jak zbliżonej do niego odmiany Coupe, jest równie niejasna. Jedni uważają, że FSO zaczęło produkować ten pojazd już w roku 1978, równolegle z premierą ,,zwykłej wersji”, a inni, że 2 lata później. Osobiście, poszedłbym na kompromis i postawił na rok 1979. Wersję tą produkowano, prawdopodobnie do roku 1983. Oczywiście niewiadomo ile ich powstało, ale zakłada się, że więcej niż Coupe, czyli ok. 300 egzemplarzy. Samochód wizulanie, oparty był na modelu 5-drzwiowym, a różnił się od niego innymi profilami tylnych błotników, fotelami i boczkami drzwiowymi. Pod maskę tego cuda, trafiły jednostki o pojemnościach 1.3 (choć nie jest znany żaden istniejący egzemplarz z tą jednostką napędową) i 1.5 litra. Wiele osób uważa, że silnik 2.0, nigdy nie był montowany w tym samochodzie, a jeśli jakiś egzemplarz go posiadał, to prawdopodobnie była to prywatna inwencja właściciela – osobiście uważam, że jest to błędny tok myślenia, a silnik 2.0 zamontowany fabrycznie znalazł się pod maskami przynajmniej kilku sztuk tego auta. Istnieje hipoteza, że na początku lat 80-tych, FSO wysłało kilka egzemplarzy 3D, do Zakładu Samochodów Dostawczych w Nysie i tam posłużyły za bazę do prac nad modelem Truck (drzwi w 3D i prototypach na bazie Trucka, były identyczne). W odróżnieniu od Coupe, wersja 3D była eksportowana do innych krajów. Do dziś dnia ocalało kilkanaście takich aut i podobnie jak wersja Coupe, są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów. Ciekawostka – taki samochód posiadał między innymi znany aktor – Piotr Fronczewski. Ceny? Trudno oszacować, choć nieoficjalnie udało mi się ustalić, że ostatnie transakcje skupione wokół tego modelu opiewały na kwoty rzędu 25000-30000 zł.

Oznaczenia VIN: B02…(np.B02AAA a dalej cyferki), B52 (wersja z kierownicą po prawej stronie). Prototyp 3D z Muzeum Techniki i Motoryzacji: numer nadwozia X i dwie cyfry/dwie cyfry+rok produkcji 1975.

Pozostałe ciekawostki: Poloneza 3D, w wersji Milicyjnej (!) możecie zobaczyć na poniższym zdjęciu opublikowanym na łamach magazynu Classic Auto.

Milicyjny Polonez 3D

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *