Nazwa naszej strony, dla fanów Poloneza nie jest niczym obcym. Dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z tym autem, wyjaśniamy… Przydomek ,,Borewicz” pochodzi od nazwiska głównego bohatera serialu ,,07 zgłoś się” – porucznika Milicji Obywatelskiej Sławomira Borewicza. Co do samochodu, to wbrew pozorom jest o czym pisać… Zacznijmy od tego, że premiera Poloneza miała miejsce w maju 1978 roku, natomiast w serialu samochód pojawił się już rok wcześniej. Dlaczego? Na planie wykorzystano egzemplarz auta z tzw. serii przedprodukcyjnej z 1977 roku (do dziś dnia wiadomo o dwóch ocalałych egzemplarzach z tego roku). Nie był to jednak jedyny Polonez jaki pojawił się w tym serialu – to że na ekranie, w różnych odcinkach widać białego Poloneza, nie oznacza, że przez cały czas trwania serialu mieliśmy do czynienia z tym samym egzemplarzem. Wyjaśniamy więc…
AUTO nr 1 – wspomniany egzemplarz z serii przedprodukcyjnej z 1977 roku. Wyposażony był w czerwoną tapicerkę, kierownicę z Fiata 132 (zarezerwowaną dla pierwszych egzemplarzy tego auta), brak emblematu POMO na przedniej atrapie oraz brak emblematu z oznaczeniem modelu na tylnej klapie (tłumaczy to fakt, że nazwę ,,Polonez” dla nowego, polskiego auta wybrali czytelnicy Życia Warszawy dopiero w 1978 roku), brak chromowanych dekli na felgach, lusterko boczne Vitaloni lub Cromodora Astro . Z relacji członków ówczesnej ekipy filmowej dowiedzieliśmy się, że serialowy Polonez był ,,bardzo dynamiczny, jeździło się nim lepiej niż seryjnymi egzemplarzami” jednak w ferworze przygotowań do kolejnych ujęć zdjęciowych (w co trudno dziś uwierzyć) nikt nie zadał sobie trudu żeby spojrzeć co znajdowało się pod maską tego pojazdu… My obstawiamy, że mógł być tam eksperymentalny ówcześnie silnik 2.0, tym bardziej, że jak potwierdził jeden z członków ekipy serialowej, FSO dostarczało ten samochód na plan lawetą i w ten sam sposób szybko go zabierało zaraz po nakręceniu określonych scen. Serialowe numery rejestracyjne: WAE 2263.
AUTO nr 2 – ten sam numer rejestracyjny (WAE 2263), ale pojawiło się oznaczenie FSO na przedniej atrapie i oznaczenie modelu na tylnej klapie. Chromowane dekle na felgach pojawiły się w odc. 11.
AUTO nr 3 – zmianie ulegają tablice rejestracyjne (WUF 2915), a zamiast chromowanego lusterka bocznego pojawia się czarne (odc. 15). Oznaczenie FSO na przedniej atrapie wędruje na lewą stronę (nigdy poza serialem czegoś takiego nie widzieliśmy). W odc. 15 na jednej z felg brakuje chromowanego dekla.
AUTO nr 4 – w odc. 19 (1987 rok) po raz kolejny zmieniają się numery rejestracyjne na WAX 8883, a zamiast czarnego, plastikowego lusterka pojawia się ponownie gustowne chromowane. Znikają chromowane dekle na felgach.
AUTO nr 5 – te same numery rejestracyjne co w odc. 19, ale od odc. 20 na felgach można zauważyć plastikowe dekielki i znaczek FSO na przedniej atrapie po prawej stronie.
Tyle jeśli chodzi o serialowe obserwacje. Jak było naprawdę? Na pewno wykorzystano co najmniej dwa egzemplarze Poloneza, co do kolejnych trzech nie jesteśmy przekonani na 100% – być może rzeczywiście było tak jak napisano powyżej, a być może najzwyczajniej w świecie żonglowano tablicami rejestracyjnymi i wspominanymi detalami. Tak czy inaczej, dla nas jedynym słusznym serialowym egzemplarzem ze względu na swoją unikatowość jest AUTO nr 1.
Więcej informacji na temat fabuły serialu, obsady aktorskiej, itp. znajdziecie tutaj.